Friday, June 15, 2007

صرخة في وجه الفشل


عندي شخبطه قديمة

خلوني ابدأ بيها بعدين أدخل في الموضوع



من أكثراللحظات التي ندمت عليها في حياتي أني حرمت نفسي من

التمتع المباشر وتملية عيني بضحكات عيون احبائي في 11\9\2006

كان نفسي بدل ما أقف جمبكم في نهاية اليوم وأشارككم اتفرج من بعيد بكل هدوء علي فرحتكم

كنت فين يا لا لما قلت أنا ايوة حاضر أنا طلعة

لبختني وطلعتني الله يسامحها بقي

لو يرجع بيا الزمن أقف في الأخر بعد كل صفوف الكراسي أسقف للكل بقلبي وأضحك بكل ما اوتيت من دموع الفرح الجياشة مشاعري كانت متضاربة جدا وكان نفسي استخبي بيها وبيكم عن كل العيون




اللي ينجح مرة ينجح مليون لانه هيقرب نفسيا من النجاح بعد كل تجربة حاول فيها النجاح حتي لو فشل



كان عنوان البوست اول ما حبيت أكتب مبحبش الفشل


وكنت هقول فية طول عمري بخاف من شبح اسمه الفشل وكنت ماشية باحساس

ان احتمال فشلي في الحياة قائم مع اني في لحظتها كنت أكثر الناس ارتداءا للون الوردي وكتابة به


و دعوة للكل انهم يكونوا اكثر املا واشراقا وكان الناس لما بنتكلم مع بعض بنفتح لبعض الدنيا


و كان بيجي ويعدي عليا أنواع مختلفة من الاحاسيس سواء الايجابية أو السلبية

و بردة كان الشبح مستخبي

وفي اي لحظة كنت باخد فيها خطوة في اتجاة النجاح

كان بردو بيكون مستخبي

مع اني كنت بعيش الخطوات دي نفسيا الحمد لله بفرحة وتمتع عالي

اصلي ما بحبش النكد

حتي ولو كانت النشوة و الفرحة مزيفة مجوفة كنت احبها كما هي

وان كان قلة استقرارها منطقي وطبيعي كنت بعرف افرح نفسي بيها كويس

ولو ضاعت كنت بقول ادتني جزء من اللي كنت بحلم بيه

والشبح حتي ولو مستخبي هو موجود و مبحبش وجوده

لكنه حتي في لحظات النجاح موجود

مش عارفة لية قررت مساء أمس وانا في اوج فشلي العملي ودا من وجهة نظري

اني اعلق له المشنقة وادفنة في مزبلة مذكراتي

فجأة وبدون مقدمات حينما شعرت بالفشل يداعب احاسيسي الغير مستقرة هذة الفترة

قررت الانتقام من الحياة والناس في شخص الفشل

فأشهدكم أن المحكمة قد حكمت حضوريا علي المتهم بتنغيص حياتي

بالاعدام شنقا غدا الساعة العاشرة صباحا

ولا عزاء له عند احدهم

فقد ولد وحيدا في ظروف ضعف غير طبيعية

وعاش وحيدا وسيموت في صباح غد ا الباكر ايضا وحيدا

في ظروف ضعف لا تختلف كثيراعن الظروف التي ولد فيها



مش عرفة اقفل قبل ما أعمل خاتمة بردو يمكن تكون زي المقدمة ليس لها علاقة بالبوست

من وجهة نظر الجميع لكنها تعني بالتاكيد لي


لحد عارف نفسة أقول

ايون كدا خلي أفراحك يتعادوا وافراحي لما أشوف أفراحك تقرب وتزداد

بس بردة خير في ايه مالك

المفروض تكون نفسيا أفضل من كدة

مش عرفة لية لأنك بردو من مدرسة نادر

ومش مهم أعرف انا مالك.. فيك ايه وان كان مهم جدا عندي

المهم تعرف انت فيه اية وتكون عارف اجابة علي سؤالك لنفسك مالك

مش عارفه حسة ان الخير داخل عليك

خلي بالك من نفسك ومش محتاج تسأل حد عن دورك لانك عارف السكة كويس بإحساس واصل ومتقدر ولو ينكتب عنه حتي بمية الدهب نبوظه مش قلتك دا انت ........وللكائن الفضاني اللي قاعد جمبك و بيدوروا عليه نفس الكلام تسلموا

هو في كدا

خلوا كلكم بالكم من نفسكم قوي ولو أي حد لقي أي فرصة يشتري فيها نفسة ما يحسبهاش وما يترددش

وينضف من جوة وينضف كل حاجة حوليه لانه لو لم يكن رقيب علي نفسه وعلي كل شئ بحب وحنان ستضيع منا الامور بأسرع مما نتخيل

وليس الضياع عقاب وليس الضياع استبدال ولكنه

للتعلم بألم و أخذ درس في الحياة وهو أعمق درس ممكن ان يتعلم منه اي منا

ولكم مني كل الخوف عليكم والتمسك بكم حتي وان لم تكونوا معايا الناس التمام

فليس عندي شروط لودكم وليس هناك جريرة ما تجعلني أعيد حساباتي مع أي منكم

فلقد كان فرمان علي القلب منذ عرفتكم
هل هناك شروط تتعبكم بها أمهاتكم
كي يكونوا لكم حضنا وسندا ومكان تتخلصون فيه من ذنوبكم
وبنكا للمشاعر كلما استزدتوه يزيدكم
وان كان بداخلي منكم أو عليكم غضب عذرا
وسيبقي بداخلي لهفة شوق وحنين
ولا عليكم منكم ومن غباء تصرفاتكم
فإني صدقا أحبكم




10 comments:

sakayar said...

اسمحيلي اقول لحضرتك
جواكي مشاعر لو عرفها الناس لزادو فـ حبهم ليكي
وبجد المشاعر دي لا تدل إلا على شخصية مسلمة بجد ... الناس اللي غيرها في المقام الأول عندها
كلمة كان بيقولها محمد يعقوب عن عمر بن عبد العزيز
يارب اتقطع حتت والناس تؤمن بيك
بحسها فيكم بجد ... يا رب يثبتكم ويهديكم للحق

Anonymous said...

أنا قررت ارد اخيرا حتى لو مش عارفه هاقول ايه بس هرد وخلاص
ايوووووووووووون كده يامعلم ارجع لعلع من تاني بلا يأس بلا فشل بلا احباط
مش عارف انا اكتر حاجه بتضايقني اني اشوف حد بحبه بجد بيتوجع من حاجه واني اكون مش عارف اعمله حاجه بس كل اللي انا عارفه انا بجد ببقى حاسس بيه اوي
وانا كان نفسي من زمان اقولكم الكلمه دي يارب اللي فيكوا كان فيا وانتوا لا
لاني اشوفكوا بتتالموا اصعب عليا كتير من اني احس الالم وحدي
مش عارف يمكن الرد مالهوش علاقه بالموضوع زي الموضوع ماهو نفسه مالهوش علاقه بعضه بس براحتك مدونتك واللي تحب تقوليه تقوليه بس الحمد الله
اه بانا كائن فضائي ياكائن غرزوي على راي ناس
إنما يوفون الصبرون أجرهم بغير حساب

الخيط الرفيع said...

اهلا بيك يا سكايار
دايما كدا الاول
اللهم اجعل سريرتنا أفضل من علانيتنا
واجعل علانيتنا صالحة
انا بحب الراجل عمربن عبد العزيز قوي
كفايا اني قريب البطل الكبير
واكثر الناس شبها به

اطراء جميل وان كان لا يخلوا ن المجاملة الرقيقة
تسلم دنيا واخر من كل شر

الخيط الرفيع said...

يا اهلا يا هانم
رقيقة المشاعر قوي حضرتك
تسمحي تقوليلي يا هانم الفطار لحد دلوقتي ما جاش لية
انا من ساعة الغدا امبارح ما أكلتش حاجة يا دوب شربت في مج زوزيتا نسكافية
الفشل حاجة والاحباط حاجة
الفشل حاجة عادية ممكن تكون جواكي اكبر من حجمها الحقيقي بس هو في الاخر شئ تافه


اما الاحباط ربنا يكفينا ويكفيكي انت وعيلتك واصحابك الشر

وانا الاحباط عندي سم بيسقية الواحد منا لنفسة

وزي ما انت عرفة الامل في كل حاجة حلوة عندي زي الاكسجين حتي في قمة همي او مر مصائبي
لا أحب هذا الشئ المسمي بالاحباط
بيني وبينه طار وهو نقيض الايمان
زي ما مينفعش القلب نجمع فيه بين حب كتاب ربنا وحب الاغاني

مينفعش يجمع قلبنا بين اليأس والاحباط والايمان
الايمان بيقوي صاحبة وبيسنده قوي بس اللي يركز
خلي بالك من كل اللي حوليكي واجمدي في لحظات ضعف الاخرين
واكبري

3ashe2elro7 said...

وأضحك بكل ما اوتيت من دموع الفرح الجياشة
مش عارف هنفضل لحد امتى منعرفش نفرح
ده تعليقا على الجزء الأولانى اللى ملوش علاقه بالبوست
*****************
اما بخصوص البوست فانا سعيد جدا بيه بشوفه اول خطوه على طريق العوده للشغل و جو الشغل من جديد ان شاء الله
كنت حابب كمان اوصل تبيه صغير كده
لز عندنا شركة كبيرة و حصلت ظروف لرئيس مجلس ادارتها فطبعا الشركه صعب انها تقف او تتعطل علشان ارزاق الناس والمسؤوليه كمان فهيبقى موجود نائب الرئيس و كمان اعضاء مجلس الادارة اللى هيديروها و مش هيوقفوا علشان لما الريس يرجع ان شاء الله يصرفلهم المكافأة

كمان علشان لما باذن الله نشوف الريس نوصله شعور حقيقى بالأمان ونديله الباور و ياريت ميحسش اننا عايزين منه الباور فى الوقت ده
بالتوفيق دايمن ان شاء الله

الخيط الرفيع said...

مبنعرفش نفرح
هههههههههههه
ماشي وهعديها


هو مش كدا خالص يا جماعة شبح الفشل دا كان طول عمرة ماشي معايا وممكن في لحظات بيكون وقود
بس فجأة حسيت اني عيزة ابعد فكرة خوفي منه عن دماغي حتي وانا بالفعل فريسة ليه

ما لهاش دعوة خالص بموضوع الشغل
وان كنت الحمد لله بدأت ارجع للشغل
الفشل غير الكسل اللي انا غرقانه فية
ربنا ينجيني منه
وحاضر هنحاول نعملة بور

Menas said...

بصي بقى انا يمكن ارد رد ملوش علاقه بالموضوع بس بجد بحبك اوى اوى اوى
ونفسي...............

الخيط الرفيع said...

نفسك في اية ان شاء الله
فكرة نفسك في بلوجة
علاء الدين والمصباح السحري

Anonymous said...

اه فكرتينا المهم كنت بقول مره لاخواتى بعد ما اتفرجت على فيلم عيال حبيبه ايه رأيكم لما اعمل حادثه بقى ويتوقف مخى عند يوم الاتنين 11/9/2006وتعيدوا اليوم من الاول وانا ممكن اتنازل عن شويه حاجات يعنى مثالا تشيلوا فقره د/ناديه وكمان مش هبقى زى عيد ممكن اسامحكوا فى اى غلطه مش هخليكوا تعيدوا اليوم شايفين بقى الكرم والشفافيه قلبى الطيب ده هيضيعنى المهم بقى ندخل فى الموضوع انا متفقه مع سكايار ان انتى عندك مشاعر كتير حلوه لو عرفها الناس هيزيدوا حبا فيكى والله الواحد بيحمد ربنا انه له بنت خال زيك عندها المشاعر دى فى زمن معتش حد بيحب حد ولا بيخاف على حد بس احب اقولك حاجه متخليش الفشل والياس يسيطروا عليكى وفوقى لشغلك وفى نهايه البرنامج احب اسمع اغنيه سيدى الحبايب ياضنيه انت وشكرن

الخيط الرفيع said...

هههههههههههههههه
اي دا يا بت
يا حبيبة قلبي الف شكر انا اللي الحمد لله عندي عيلة زيكم
بس قولي لي قولي لية بتقولي كدا علي الزمن كدا
يا بنوتي مين دا اللي يسيطر عليا عيب
والسي دي مش متوفر اليوم ونوعدك نسمعك الاغنية الحلقة القادمة
في النهاية بعيد الشر علي مخك اية عيزة تبقي طفل معجزة زي اختك
كفايا علينا واحدة

انتي اكتشاف بس اوعي تعيطي فاكرة بارت تو وبارت وان