Saturday, July 14, 2007

بنحب ؟ ولا بنحب الحب؟


دار في داخل عقلي سؤالين عمالين يدوروا في رأسي حولين نفسهم بنحب؟ ولا بنحب الحب؟

هل من الأرق أن نشعر بالحب أم نحب لطف الحب والأنس بالأحباء والأهتمام منهم بنا

أيهما أقدر علي التسامح والعطاء والتفهم والتفاهم من يحبك؟ ام من يحب الحب؟

أيهما أرق بك لك ولهم؟! ان تكون محب؟ ام معطاء لكل معاني الحب؟

هل أحببت؟؟؟؟ أم أحببت الحب؟؟؟
أم لك حظ من الاثنين؟؟؟؟؟؟؟

ولا أقصد فقط المعني الضيق للحب. وأقصده

و أفتحه أيضا علي مصراعيه ليكون للأشخاص كلهم نصيب منه وللدنيا

ولشخصك ولأثاث بيتك ولألوان ملابسك

وملامح سمارك وتونات أصواتهم

للكوب الذي يخرج لك عليه ساعي المكتب قهوتك

تساؤلات صامته كثيرة !!!!! نظرة حائرة
ولو حاولت الكلام معي
التعامل مع من يحبني ومع من يحب حبي له كلاهما حب مختلف الدرجات وجميل
ولا شك أن الحب اعمق احساسا من حب الحب
وليسوا جميعا مطالبين بحبهم لي
من الممكن أن احاول الاكتفاء بحبهم حبي لهم
ولست مطالبه بحب الجميع حب لايعرف البشرية
لان من صفاتنا البشريه أن نحب الحب
فهو أسهل وأقرب للأنانيه متفاوتت النسب عندنا
وما أرق قلوبنا حينما نحب
ماأرقها
وما أرق الحياة عندما نشعر اننا نرقق قلوب الاخرين
وكثير منا يظن خطأ أنه يحب
وهو محب للحب
أي محرك المشاعر ليس س أو ص أو ع
ولكن المحرك هو حالة الحب

لمن لا يجد اختلاف بين الحب وحب الحب

لا ترهق نفسك بهذه السطور

وان كان سبق وحاولت الوصول للخيوط الرفيع بين الاشياء

سواء متناقضه أو مترادفه

فاسمح لي بتعليقك

46 comments:

sakayar said...

أنا عن نفسي بحب الحب لإنه أساسا حب
والحب عطاء علمهولنا الحب
فـ إزاي منحبش الحب؟؟
ومجرد إني أحاول أكره تلاقيني برجع علشان بحب أحب
حد فاهم حاجة م الحبوب اللي بتطل في الكومنت ده؟؟؟
سلالم

the only thing better than love is freedom said...

مبروووك يا روفى لقد تفوقتى على نفسك فى هذا البوست الرائع لانه سؤال محير فعلن انا شخصيا رأيى ان فى خيط رفيوع بالفعل بينهم كونى احب واتحب دا شئ جمييييل زى ما قلتى


انا اول ما قريت كلامك فهمت انك تقصدى تعرفى الفرق بين انى يعيش الانسان فى حالة حب وانه يتحب فقط


لكن المعنى اللى فى بطن الشاعر هو ان الناس بتحب انها تتحب بس عشان ترضى شئ من الغرور جواها وتثبت ثقتها بنفسها

وفى نفس الوقت بتحب وتتحب عشان تعيش فى عالم وردى خالى من المشاكل فكل شخص لا يرى عيوب الاخر ولا يقدرها لكن صدقينى هتدوس على حاجات كتيير فى سكتها

زى الكرامه واحترام الذات

عمومن خليكى مستمره على هذا المنوال وملكيش دعوه باى شخص يسخر من افكارك

فاعلمى انه حاقد وحاسد وتتدب فى عينه رصاصتين

ولعلمك انا عمرى ما علقت باحترام على كلام زى ما علقت على كلامك لانى حسيت ان فيه فكره

Halawa said...

كان في أغنية للواد الرخم
اللي اسمه كاظم

الليلة أحساسي غريب
عاشق وأنا مالي حبيب
حبيت كل الناس لاموني
حبيت كل أحبابي باعوني
قلت أحب الحب أحسن
قلت أحب الحب أضمن
لا أحن ولا أتوه
ولا بعد اليوم أحزن

بيفكرني البوست ده بيها
وأنا فعلا رأيي مع سكايار

القدرة على العطاء في الحب
حتى لو كنت انت متدمدم
بكل الهموم
بتديك احساس بالحياة
انك ليك لزمة

الحب يساوي عطاء لمن يستحق
دون تنازلااااااااات

one true thing said...

والله ياروفي انا دماغي اتلوحت من البوست
هو مين مع مين
انتي فكرتني بيونس شلبي في مدرسة المشاغبين
اني احس اني بتحب شي حلو
واني احس اني بيرسم حب في قلوب الاخرين سواء من حبي ليهم او معاملتي معهم شي انبل وليس اجمل
لاني بجد الحب اناني ولا يجتمع الحب والعدل معا على فكره دا اسم بوست عند احمد رفعت بس جامد هتلاقي مدونته عند نوراني اقريه كان عاجبني اوي
يعني ماتشغليش نفسك هل انت بتحب الشخص ولا بتحبي الحب
لان في طرف تالت وبعض العوامل الموثره في العلاقه وحيث انه ايه الكلام الكبير ده
لا بجد العوامل ده هي العشره والتعود والذكريات
دي كلها حاجات بتضيف للعلاقه لاهي حب ولاهي حب الحب هي حاله متكامله
بصي من الاخر الناس كلهم طيبه وزي الفل وان لاقت حب هتعيش بس حته الغباء اللي مش هتركب معاكي في واحد فيهم ياما تتلاشيها ياما تطلعي بره الدايره
حب الناس وعيش
تلاقى الناس بيوت
فاتحه قلوبها فوق
حب متنسيش

الخيط الرفيع said...

سكايار يا سكايار
بطلوا البتاع اللي بتشربوه دا
حبوب حتي في الكومنتات
ههههههههههه
رجعنا اول كومنتات دائما في المقدمه
نورتني

الخيط الرفيع said...

هو المشكله في المعني اللي شكل الناس مش عارفة تحط ايدها عليه

بس ما علينا اهو كله برتقال
وبعدك اللي ذكرتيه في صميم المعني ان الواحد لو حب الحب هيحافظ علي نفسه اكثر
اوك
لست هذا الرجل يا بنتي لا احد يقدر علي السخريه من أفكاري

وشكرا علي كلامك الرقيق يا رقيقه يا منورانه

الخيط الرفيع said...

واو
يويو عندنا يا مرحبتين وحته
بس الاغنية دي رقيقة قوي
ان دلت تدل علي رقة مشاعر الكاتب في وقت لم يجد أحد ليصبها عليه فتعجب ومسك ورقة وقلم وكتب الكميا الغريبه اللي حس بها


بس علي فكرة العطاء ملوش دخل في الكلام
لاننا بنقارن بين حالتين الاتنين مليانين دفء وعطاء

اسأل عن الفرق الدقيق بين الحب وحب حاله الحب
مش معني يشترك فيه الاثنين

والحب يساوي عطاء لمن لا يستحق ومن يستحق بدرجات كل حسب طاقتك البشر كلهم يستحقوا الحنان عليهم
ومعك أخي اللي مفتح عيني علي عبر الحياة
في دون تنازلات
نضحي نعم
نتنازل لا
روح يا ابني الهي ما تنضام ولا يتحكم فيك ابن حرام
ولا تنكسر عينك لحد حتي ولو كان سلطان للزمان
والهي يكونلك في الدنيا مكان يساعيك ويحكمك علي كل ما تمنت ايدك توصله
يا نضيف
اللي زيك بيجبر خاطرهم قوي
الابيض بتبيض له الدنيا ولو طال سوادها
بس امشي في سكة الدعاء ولا تنسانا انا والعيال كلهم من صالح دعائك

Halawa said...

ربنا يخليكي أولا

يمكن قلتلك انا تعبت من التفكير والتوازنات الفلسفية

الحب لا يجوز أن يكون لمن لا يستحق

حتى لو كان من جنس البشر
الحالتين فيهم دفء بس
في واحدة ملهاش تمن
ممكن يصل لدرجة
غدر أو خيانة أو قلة أصل

أو زي مالراجل عم حسن قالك غباء

يمكن مبحبش أبقى عبيط
حتى لو كان الاحساس
ده بالدنيا كلها
ومع شخص كان حلم عمري
مش هبيع غير لما يشتريني

الخيط الرفيع said...

رديت عليكي في مليون سطر اوم ايه الكمبيوتر هنك
لما تيجي نتناقش احسن
بس تعرفي احسن لاني كنت مقطعاكي
ربنا رايد ليكي الستر

الخيط الرفيع said...

ازيك يا يويو تاني
فهماك بس يمكن الواحد لازم عشان يغير قناعة ما ياخد علي دماغة

وبحسبات الدنيا اللي احنا بنفتح عنينا عليها جديد الواحد متلخبط يأخد ايه من نفسة زمان ويسيب ايه
وانت عارفني مبحبش أكون ضحيه تجاربي او مكسورة النفس الي تنتقم من نفسها قبل الناس
بس اكيد بردو في خيط رفيع بين العبط في الحب ومسكتك لنفسك الريمود
وانا شرانيه وبعرف أقول أي أتوجعت
وممكن أقولها بمنتهي القسوه والحدة بس علي شان عيزه أكمل مش لمجرد الانتقام
لا
حقيقي بكون عيزة نحط قوانين للعلاقة كي تستمر الاستمرار دائما خياري المفضل
لما أتخبط من حد لأني مش بنسي الحاجاته الحلوة عشان كدا مش بيهون عليه رميته في الزباله
مع اني بعرف والحاله ممكن تتكون بس ارجع سريعا
والحته دي وخداها من امي اكتشفت ذلك من حكاويها معايا

sakayar said...

قرأت الأثر ده ..صحيح في الأدب المفرد وحسنه الألباني قلت يمكن يبقى اضافة ولا حاجة

حدثنا عبد الله قال حدثنا مروان بن معاوية قال حدثنا محمد بن عبيد الكندي عن أبيه قال سمعت عليا يقول لابن الكواء هل تدري ما قال الأول أحبب حبيبك هونا ما عسى أن يكون بغيضك يوما ما وأبغض بغيضك هونا ما عسى أن يكون حبيبك يوما ما

WhItE HeArT said...

بجد الموضوع جميل وفيه كلام بس الحاجة اللي فعلا انا شايف انها مش صح انك بتقولي انه ممكن انسان يفكر نفسه بيحب وهوه محب للحب وانا اعتقد ان ده رأي خاطيء لأإن من وجهة نظري ان الاتنين امرين متلازمين بمعني انه مفيش انسان حب وهوه كاره للحب ومفيش انسان حب الحب من غير مايكون حاول يحب بيتهيألي نقدر نقول انهم زي الهيدروجين والاكسجين في تركيب المية مينفعش ده من غير ده ولا ده من غير ده

"ولولا اختلاف الاراء مكناش شفنا الباعة المتجولين في الشوارع"

معلش اصل انا جتلي عقده من كل حاجة في مصر

وايت

الكلام نوعان :كلام فارغ وكلام مليان كلام فارغ said...

الحب ده اجمل شيء في الوجود
وهو اللى بيولد التسامح بين الناس وبيمنع اى حاجه وحشه
الحب يعنى الحب
الحب لكل شيء لحياتك لشخص معين لاهلك لاصحابك
لربك
لاهلك
والحب بيخلى الوجود جميل
ماتحاولش تفكر في معنى الحب
حب وبس
تحياتى

خيرالدين said...

احنا بنحب حاله الحب
يعنى نفسنا نعيشها وبنركب مشاعرنا على اول حد يقابلنا
ده بالنسبه لمعنى الحب بين الرجل والمراه
اما علاقات الاخوه فمعنى الحب ايضا غير مكتمل بدليل عدم وجود فكره التسامح والتأكيد على ان الكرامه اغلى من اى صاحب وان مصلحتى اولا
ده كلام واقعى والله مش تشاؤم

سكتم بكتم said...

سؤال محير

لكن الأكيد أننا كلنا بنحب نحب ونتحب

ويمكن بنحب نتحب أكتر بكتيير من أن نحب

فسماع كلمات الحب الرقيقة أعذب وأحلي من قولها

مدونة رقيقة
تحياتي ليكي

تامر حسين said...

مع الاسف الشديد
الحب الان اصبح قناع للوصول للرغبه فقط
وأسف علي التعبير
بس مع الاسف هو ده الواقع
تحياتي

الخيط الرفيع said...

سكايار
شكرا بجد علي الاضافة
فكرة التوازن في كل شئ أكيد مطلوبة لاستقرار حياتنا
وكلامك فكرني بكذا ايه ودورت عليهم
و بعد قرايتهم
فعلا صدق الله العظيم
ممكن السؤال ما يكنش له أهميه وممكن لو كنت ركزت في الايات ما كنت سألت

الخيط الرفيع said...

موضوع التجمع ياريت أعرف رأيك
انا رحت والله يا علاء بس هل الكلام دا قانوني يا ابني مبدئيا انا ماعنديش اي مانع لو كل الاولاد اتفقوا انا علي اتم استعداد
انا رحتلك واخدت فكرة عن الموضوع

الخيط الرفيع said...

بس يا وايت يا ابني هو علي طول كدا مفيش حاجة عجباك
ما علينا عدي ياليلة
بس تعرف عندك حق تتعقد

الخيط الرفيع said...

حب وبس
ما انا بحب وبس والله بس بفكر في اللي احنا بنعمله دا اسمه ايه
نورتيني جدا

الخيط الرفيع said...

غير مكتمل
اعترف لك بالتوصيف دا علشان كدا انا سألت


وفعلا وارد جدا اننا نحب حالة الحب ونتصرف بسببها غلط
تحياتي نورتيني بجد

الخيط الرفيع said...

سكتم بكتم
بالنسبه لان المدونه رقيقة دا فعلا عندك حق
وبالنوسبه ان احنا نحب نتحب اكتر من اننا نحب دي بتختلف
من حد لحد
ومن شكل علاقة لشكل علاقة
تحياتي بجد نورتني جدا
سلام

الخيط الرفيع said...

تامر
حلو لو أحنا ما بنحكمش علي الواقع من خلال تجاربنا الشخصية او تجارب اللي حوالينا
وممكن ما يكنش قناع اد ما هو ضريبه للاستمرار
اهلا بيك بجد نورتني

Anonymous said...

بيتهياللى دا اول تعليق ليا عندك بس بجد البوست تحفة والسؤال انا عن نفسى شايفة انه مش محير لانى شايفة ان الاتنين مؤديين لبعض يعنى لو الانسان اتحب وحس بحب الطرف الاخر اكيد هايحبه وهما الاتنين اكيد فى الوقت ده هايكونوا بيحبوا الحب لانه هو اللى هايكون جمعهم
مش كده ولا ايه رايك؟

الخيط الرفيع said...
This comment has been removed by the author.
الخيط الرفيع said...

ولا ايه

الدنيا سهله واحنا حلوين والدنيا جميلة
وانتي وزوزي بتحبوا بعض وانتو الاتنين بردوا بتحبوا الحب

بس القضية احنا بنحب بعض ولا احنا بنحب الحب
البيضة ولا الفرخة
يا بنتي ناس فاضيه بيسألوا أسئله فاضيه

ثورة said...

هنا يتقال موضوع كامل
مش مجرد تعليق


طحياطي

قضية عم أحمد Ahmed Case said...

قلتها واقولها مرة اخرى
بالحب ترى السوء حُسن... والقبُح جمال... وتنصر من تحب وان كان ظالما .

بالحب ترى في محبوبك الكرم وان كان بخيلاً... وترى فيه الشجاعة وان كان جباناً... وترى فيه كل الصفات الجميلة وان كان لا يملكها .

بالحب تصبر على ما لا تطيق .
بالحب تضحك وأنت تريد البكاء .
بالحب تغفر ما لا يُغفر .
بالحب تحب ما لا يُحب .
بالحب تعطي ما لا يُعطى .
بالحب تحب ما تكره فيمن تُحب .
بالحب ترى بعين غير عيون الناس وتسمع بأُذٌن غير أذُن الناس .

Ert3ashat said...

عارفه
انا كمان فكرت في كده قبل كده
يمكن انا نفسي وقعت في الموقف ده و معرفتش افرق
معرفتش ده حب الحب ولا حب مجرد

مش عارف حاجه محيره جدا
توبيك جميل و مدونه جميله

WhItE HeArT said...

صدقيني انا مش معترض والله بس الموضوع ان انا في حاجات كتيرهنفسي بجد اصلحها لإني من جوايه بحب مصر قوي وبعتز بإني مصري وبعدين بالنسبة للبوستات انا بحب بوستات كتير البوست ده حلو واول بوست ليكي حلو وبوست شريف اللي اسمه يوم من عمري باين حلو وبوست حلاوة بتاع بحب امشي حافي وارقص كتافي تحفه يعني انا مش دايما معترض والله في حاجات كتير بتعجبني بس انا حاليا مستني النتيجة فتلاقيني مقلق شوية مش اكتر

عموما بوست جميل فعلا وياريت نشوف حاجات احسن

MaMaDo said...

اولا انا مش فاهم حاجه بس هحاول
و بعدين انا هكمنت بلطجه و خلاص

ف فكره بتحبى الحب ولا بتحبى
اولا بتحبى الحب يعنى يعنى عشان الحب انتى بتحبى مش فارق الشخص الى قدامك
يعنى حبا فى الحب مشاعرى تتجه نحوك
لا يا راجل

ما علينا
اما بنحب ف عشان الشخص ده بنحب
او هو الى دخل فكرت الحب جواكى
عشان بحب


تقريبا انا وصلت للى عايز اقوله
تقريبا

تقريبا ايه
انا همسح الكومنت ده
سبنى يا حسن
سبنى يا حسن

مشروع انسان said...

سبحان الله الطرح ده برضه دار بخاطرى ولما كنت بناقشه محدش كان بيفهمه اكيد طبعا فيه فرق كبير بين الحب وحب الحب لان الحب عامة بيكونحب الخير للطرف الاخر حتى مثلا اذا سابه وبعد عنه يبقى اذا كنت بحبه لشخصه وشفت ان ده مصلحته يبقى احبله كده بس اذا كنت بحب حبه يعنى انانية وامتلاك ليس اكتر يبقى مش هرضى ببعده فى حالة اذا دى مصلحته اقصد ففيه فرق كبير اكيد بين الاتنين

الخيط الرفيع said...

طبعا يا بنتي انا ملهمتك الكبري
كل الكلام اللي بتقوليه
الان وغدا وامس في كل بوستاتك طبعا الفضل يرجع فيه ليا
ولا شكر ولا حاجة بت يا ثورة علي نفسك انتي انتي فين من زمانايه كل مرة رحوبه اللي ترد عليا خلينا نشوفك

الخيط الرفيع said...

أحمد رفعت
نورتني كتير
ومعاك ان الحب عبارة عن طاقة تتحكم في تصرفاتك وتجعلك مندفع في اتجاه يرضي من تحب في كل شئ

الخيط الرفيع said...

ارتعاشات

اهلا اهلا
معاك انه شئ محير وممكن كمان يكون فايدة السؤال قليله
بس كنوع من الصدق بينا وبين نفسنا ادام مرايه ضميرنا

وان حضرتك تفكر في السؤال قبل كدا وتلاقيه عندنا شئ يشرفنا
بس اسفين انك جيت بردوا لقيت سؤال مش إجابة
تحياتي نورتني

الخيط الرفيع said...

وايت يا ابني

معلش بما اننا بنتكلم عن الحب

حب مصر

زي ما هيا اكيد بكره هتكون زي ما انتي واحنا عيزين
وان شاء الله ربنا يطمنا عليك
معلش القلق شئ طبيعي في فترات الانتظار
بس طمني اول ما النتيجة تظهر
وسلملي علي الدكتور شيريو وحاولوا تبسطوه

الخيط الرفيع said...

كده كده أي أأي أي
مش فاهم حاجة
اه ما حضرتك تعرف تاكل طبخ الناس وخلاص
وكمان ما ترميش الزباله
اوك
وفي الاخر تقريبا انا فهمت اللي انتي قولته وفهمت كمان انك فهمت اللي انا كنت بفهمهولكم

هههههههههههه
ضحكتني ونورتني

الخيط الرفيع said...

امام الجيل
اهلا
ودي زاويه ممكن نفرق بيها بين المعني المتقارب اللي بيلعب هنا
بجد شكرا علي الاضافة
وشئ جميل انك يدور بخاطرك
سؤال وتلف تلاقيه عند الخيط الرفيع
زورونا تجدوا ما يسركم
ويجول بخاطركم

smraa alnil said...

كم كنت اهوي الحب من اجل الهوي
ولكني الان اهوي حبك وتلاعب بي الجوي



مش مهم ايه اللي قلته
بس انا بحب الحب اوي
بيخليني قادرة علي التسامح
بيخليني طفلة بريئة
بيخليني احس ان الناس كلها عشاقي واني لازم احبهم كلهم

لكن دلوقتي بحب عشان بحب

كل المشاعر اللي جوايا من حبي للحب ذاته
وفرتها لشخص واحد بس

بس خالي بالك
الناس اللي بتحب الحب بس دايما تبحث عن كل ماهو مثالي
لان مفهوم الحب مش موجود غير في عقولهم واحاسيسهم بس
يعني ان وجد من يعشق الحب لازم يكون باعتدال
ويكون متفهم ان الناس مش ملايكة
وفكرة ايمانه بالحب لوحده ليست قائمة ابد الدهر
فليفتح قلبه ليستقبل اهات عشقه الجديد

المشاعر جوانا كلنا
بنسب معينة
منا من تقل عنده هذه النسبة
ومنا ما لا يقدر هذه المشاعر فيتنساها
او يهرب منها
لانها متعبة جدا اذا ما وجدت نفسك في الليل وحديا لا تطالك غير يدك لتحضنك ولربما كانت وسادتك

المهم
وباختصار

مش مهم انت بتحب ايه
مش مهم تكون بتحب الحب بس
او انك بتحب عشان الحب
المهم انك دايما تفتح قلبك عشان مشاعرك تظهر

المهم ان كل واحد يقعد مع نفسه ويبص من جواه اوووي خليه يفتش عنه كدة من جوة
هيلاقي نفسه اعظم عاشق
وجد علي ظهر هذا الكون

بس دوروا صح

الخيط الرفيع said...

سمراء النيل عندنا يا مرحبا يا مرحبا
منوراني حقيقي
وبالنوسبه للكلام بتاعك في نقط كتير نورت معايا

الخيط الرفيع said...

باشا أنا حلاوة ايه رأيك في الصورة

Eman Eltaher said...

هو فيه فرق كبير جدا بين اننا نحب الحب و اننا نحب
و المشكلة انه زى ما قلتى فيه خط رفيع جدا بينهم
بس
لما الانسان بيحب بيتهيألى بيبقى شعور مش ارادى تجاه الطرف التانى
حتى لو كان الطرف ده مش معبره اصلا
و العكس صحيح
انه واحدة تحب واحد مثلا عشان بيحبها
فهى كده حبت حبه و مش حبيته هوه

و الله أعلم
بس موضوع حلو
تحياتى ليكى

الخيط الرفيع said...

شكرا يا حلاوة علي الصورة وطبعا مش عجباني كالعادة
زوقك وحش

الخيط الرفيع said...

اهلا يا ايمي نورتيني
والمشكله فعلا في الخيط الرفيع بين الاشياء
لما بنضيع بينهم
وبنقضي حياتنا في عمق لذيذ بيوجع الدماغ لكن وجع علي القلب زي العسل
المهم اتفق معاكي في اشياء
لكن في نسبيه..... في حته ان الحب شئ غير ارادي
وفي نسبيه كمان .....انك لما تحبي حد حبك تبقي مش بتحبيه لكن بتحبي حبه
اكيد مش شرط
سلام

روح said...

السلام عليكم
بصراحة انتي اثرتي نقطة خطيرة
بيقع فيها كتير من الناس والامرين دول
بينهم فعلا خيط رفيع وبيتلخبط فيهم كتير عامة كلنا بنحب الحب
بس انا رأي مش هندي بجد ويكون عطاء
بلاحدود وعن طيب نفس الا لما نحب بجد
مدونتك جميلة ياروفي
وهتشرف ان اضيفها في المفضلة
ربنا يوفقك حبيبتي ويرضي عنك
تحياتي ياغالية

الخيط الرفيع said...

روح
صديقتي اللذيذة
شكرا يا غاليه اكتر مني عندك عندي
والحلو ان الواحد يحاول يعرف هو أي حد في الاثنين
نورتيني