Saturday, March 1, 2008

العلاقات الانسانية

للعلاقات الإنسانية في نظري ثلاثة مستويات
الأولي تتميز بالحنان وهي علاقة يتم في احتوائك
وكأنك حوض فارغ يصب فيه الود صبا دون أي شروط
وتشعر تجاه هذا الطرف الثاني في العلاقة بالامتنان
و أظنه يكتفي منك بنظرة الفهم وتكون أقل واجب
وإن لم تجود بها ستتعرض العلاقة لمشكلة
و هذه العلاقة تشكلك

والثانية علاقة أخذ وعطاء للمشاعر تتميز هذه العلاقة بالتوازن بين طرفيها
وعادتا تنمو مع الأيام لأنها متوازنه في تبادل المشاعر صعودا وهبوطا
كعلاقات الصداقة والإخوة والزواج ....
فيفضل أن تكون هذه العلاقات في المستوي الثاني ضمانا لاستقرار الحال

والثالثة علاقة تتميز بالعطاء
تكون لمن هو أقل منك ولا أقصد قله شئ بعينه بل الموضوع مفتوح
ومعظم أبناء أدم وحواء يستسهلونك في هذه العلاقة وان لم يكونوا في احتياج
وتجدهم يصبون المدح فوقك صبا ويرفعونك فوق الأعناق
إن كنت أحد من يستعبطونه في المشاعر وهذه برغم عدم عدالتها تفجر بداخلك ينابيع الحنان

36 comments:

المهـ إلي الله ـاجر said...

اولا حمدا لله علي لامة الوصول (:

موضوعك جميل

ويعجبني جداً النوع الاول .. فهو منهجي تقريباً

ثورة said...

فيه شخصيات بينفع نستخدم معاها التلت أنواع دول

على إن نوع منها يبقى الأساسي
وهو النوع الأوسط
والنوعين التانيين استخدام استثنائي


من رأيي هما دول الاصدقاء
فيه وقت هعطي انا أكتر وظروفي وحالتي هتبقى أفضل
وفيه وقت انا هكون أقل و هاخد اكتر

المرونه في العلاقات هي اللى بتخلي العلاقه ماتنقطعش لما نوعها يتغير مؤقتا

والذكاء اللى بيخليني أسايسها لحد ما ترجع لوضعها السليم
:D

تسلم إيدك شبيهتي
قبلة

Anonymous said...

انا شايفة ان النوع التانى هو السائد فى العلاقات...ولكن النوع الاول خيالى و جميل اوىىى


ايه الحلاوة دى

الخيط الرفيع said...

المهاجر الي الله
اهلا ومرحبا بيك
منور
وشكرا علي لينكات الكتب
جعل الله مجهودك في ميزان حسناتك

الخيط الرفيع said...

ثورة
علي نفسها طبعا
وعلينا بردو مفيش مشاكل
قبل البوستات والكلام الفارغ
اجبريني تذكريلي
بلييييييييييييييييز
هضيع

وبعدين
اوافق علي كلامك
ممكن نلاقي 3 بيدمجوا في حاله واحدة

بعدين مين الفاشل اللي قال انهم تلاته الانواع كتييييييييييييير جدا

واللي يعيش ياما يشوف

انا مش بحبك

الخيط الرفيع said...

حد مش عارفاة
مين حضرتك يا فندم
علي العموم معاكي
بس دي تجربتك في العلاقات ودي اريحهم علي فكرة
لكن كله موجود

اما بقي بالنسبة لايه الحلاوة دي
فتسلميلي
اهي شخبطة في 11 يناير

قلب ينبض لله said...

تصنيفك للعلاقات الأنسانيه شمل فعلا كل العلاقات

وانتي في وصفك لعلاقة الأخذ والعطاء كنتي دقيقه جدا واتفق معاكي في وجهة نظرك

ليها حق هبه تمدح فيكي وفي رجاحة عقلك

تقبلي تحياتي

الخيط الرفيع said...

قلب ينبض بحب الله
طبعا هبه بتبالغ جدا وعشان هيا جميلة تري اوجود جميل
عاوزة أعرف اسمك بقي يا اخت جديدة ليا ولهبة
منوراني جدا
ربنا يكرمك

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

كلامك صح جداا

انا مريت بالثلاث مراحل
والمرحله الآخيره هي الغالبه عليه

لكني حاليا
في المرحله رقم اتنين


بوست رائع ليه معنى جميل عندي


تحياتي
:)

Unknown said...

في علاقه انسانيه رابعه
الكره
والبغض
والحرب
!!!

Eman Eltaher said...

اولا بجد وحشتينى
و وحشنى بوستاتك االحكيمة دايما
فعلا الأنواع دى موجودة و خصوصا النوع التالت اللى بيستغفل للأسف

بوست مفيد و مهم جدا
تحياتى

الخيط الرفيع said...

أمير الهدوء
اهلا بيك
منورني كالعاده
اسعدني جدا ان الشخبطة دي ليها معني كبير عندك

كل مرحلة منهم ولييها جمالها
وانك في الثانية دي حاجة متوازنه وفيها شيء من النمو الممتع
ربنا يكثر حولك من يحبوك في الله وتحبهم في الله
لان دي حاجة بقي لا تخضع لتلاثة مراحل
دي سيناريو تاني خالص

الخيط الرفيع said...

أنا إنسان

نظرة لفوق في السما
وتنهيده داخلية شديدة أشوف فيها غزة والعراق واللي بحصل في مصر
والتعليق الهوليودي علي
تصريحات ماريون كوتيار
عن اعتداءات 11 سبتمبر
وابص لحاجات كتير بتحصل
وأقول
مش عارف أقول
ومش عارف أفهم التركيبه الحيوانية لاي بشر بيشتر شره علي اخوة في الانسانية
وارجع أقول ظلمت شريعة الغابه لانها أكثر رحمة ببعضها منا
منورني جدا
اتمني ما تكونش أخر زيارة

الخيط الرفيع said...

ايمان
يااااااااااااهلا يا هلا وحشتيني جدا
اولا شكرا علي لطف تغزلك في شخبطي

بصي اكيد بنمر بكل المراحل مع الاسرة والاصدقاء والاقارب وزمايل الدراسة والعمل و.....الخ
ولو شيفاكي بتدوري في الاخيرة بس يبقي في احتمالين
انك شيفا مش بشكل دقيق اواللي حواليكي مش فهمين اسلوبك فلازم تحاولي تغيريه
بما يناسب مشاعرهم وطريقة تفكيرهم

حاولي تركزي وتختاري من الناس اللي حوليكي اللي يستحقوكي
او اللي بتركبوا علي بعض
ولو هتضطري تبعدي عن ناس صعب البعد عنهم
حاولي

همسة قلم said...

مش لاقية كلمة احسن

كتبتِ فعببرتِ فأوجزتِ فأحسنتِ ياروفي

ربنا يزيدك حكمة كمان وكمان :)

Hadota ... حدوتة said...

الله عليكى

اهو دا الكلام

بس ياريت كل الناس تتعامل زيك كده

حنان وتوازن وعطاء

تقريبا تلت تربع الناس دلوقتى عاوزة تاخد متديش

:(


تحياتى
موضوع فكرته حلوة
ومبتكرة

Wish I were a Butterfly ... said...

بحبك

وحشتيني

شكرا أوي

إنت مثال للعطاء اللي مفيش بعده، اللي مش منتظر أي رد من الغير

ربنا يكتر حبايبك حواليكي
و يزيدك عقل و حكمة كمان و كمان

مش عندي تعليق تاني على كلامك
بحبك

الخيط الرفيع said...

همسة قلم وهمسة حنان
حقيقي وحشاني ومفتقداكي
ربنا ييسر ليكي كل خير
والحمد لله ان الموضوع نال إعجاب سيادتكم يا قمري
شهادة أعتز بيها قوي من حد بيرمز عندي لحاجات حلوة كتير
منها العطاء وبراعة التحليل والحنان والحزم
دعواتك لبابا يا سوما
انا مبسوطة قوي بوجودك هنا
ما تحرمينيش منه

الخيط الرفيع said...

حدوته
هههههههههههههههه
اكيد مستغربة اني بضحك
بس حقيقي انت اول مرة تعلقي عندي
وكنت بشوف تعليقك عند بعض الناس
فكنت بحب انك تعلقي عندي ويمكن
ما قولتش ليكي علي دا
والنهاردة لما شفت الصورة والاسم قبل الكلام حقيقي اتبسط قوي

مبتكرة مرة واحدة يا بنتي ربنا يخليكي

هش عارفة ممكن أكون مش بتعامل بالجمال دا والمثاليه دي لكن انا حسيت الانواع دي بيني وبين الناس
فحبيت انقلها ليكم
وانا عارفة زي ما قال انسان ان في علاقات شريرة وحرب ودمار
وفي اخف اللي هيا بتاعة المصلحة... .الخ

وبالنسبه انك بتقولي يارب الناس كلها تتعامل كدا
انا شيفة ان كل حد طبيعي جواه جمال وروعة هتظهر علي اد ما يقدر البني ادم اللي ادامه يخرجها منه
انا جربت دا قوي

بصي يا حدوته اوعي تخليني اتمني اشوف تعليقك وما تجيش
ولو عجبك موضوعات قديمه هنتظر رأيك وتعليقك

الخيط الرفيع said...

الهانم هبه
بصي لا بحبك
ولا وحشتيني
ولا شكرا
ولا الحاجات دي خالص قبل ما أعرف عملتي اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما تخلينيش اتصرف بطريقتي وحركي الدنيا
منتظرة تليفونك ومهمتك اخر ميعاد ليها بكرة

شويه صراحة وشويه ثقة الله يخليكي
علشان من أفسد شئ في حياة الناس عليه إصلاحة ومن أفسد شئ في حياته فلن يصلحة غيرة فرض عين واجب
مش هطول في الكلام
بس ارجوكي حبييكي شويه
انا كمان بحبك قوي وشكرا قوي كنت مبسوطه معاكي جدا
وحسة ان كان مفيد الوقت بتاع امبارح
بس يااااااااارب
ادعيلي قوي علشان جالي برد صعب

رئيس جمهوريه نفسى said...

اشجب واعترض العلاقات الانسانيه لا يمكن وضعها فى تصور واحد او مستويات ثلاثه لانى بمنتهى البساطه العلاقات الانسانيه غريبه وممكن علاقات شخصين تتناقض ما بين منتهى الحب الى منتهى البغض

الخيط الرفيع said...

رئيس جمهورية نفسة بنفسة
عندنا يا مرحبا يا مرحبا
فبنك منذ كتيييييييييييير
معاك طبعا ودا قولته في ردي علي كومنت ثورة
انا بعتقد ان الامر أكثر تعقيدا من ذلك

بس الفكرة اني من 5 او6 شهور لمسني الثلاثة انواع دول
نورتني

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Câmera Digital, I hope you enjoy. The address is http://camera-fotografica-digital.blogspot.com. A hug.

momken said...

الله.........ايه الباسطه دى فى الطرح
انتى لخصتى كل الحياه فى تلت فقرات صغيرين اوى
سبحان الله
وان من البيان لسحرا

كلامك منتهى منتهى الجمال
وطبعا انا مؤمن بيه جدا
وبحب التلت مستويات
بحب المستوى الاول وبتعمل بيه
وبحب المستوى التانى وبتعامل بيه
والمستوى التالت ممكن نقول هو المستوى الرئيسى بتاعى او خلفيتى الى بنتقل من خلالها لباقى المستويات
كلامك ملى دماغى اوى
تحياتى

الخيط الرفيع said...

Câmera Digital
شكرا جزيلا علي الكلام اللي يخلي اي حد مبسوط
انا سعيدة ان البوست عجبك وان البلوج متعك
ويشرفني الاضافه جدا وان شاء الله ازو اللينك
واستمتع انا كمان
تشكككككككككككككككرات

الخيط الرفيع said...

ممكن
عارف الحركة بتاعة تمام يا فندم اللي بنشوفها في الافلام العربي
انا بعد ما قريت كومنتك عملتهالك
بس بتون شكرا يا فندم
علي الكلام الكبير جدا دا
مش مقاسي علي فكره خالص
بس حقيقي انا سعيدة جدا ان الكلام
ملى دماغى اوى

وفعلا بنمر بكل المراحل يمكن دي وفي أكثر منها او وجود كل واحدة بنسبه ما
نورتني جدا يا أخ اطلق عليه الاخ الحكيم
بجد شكرا

انك بتسمح لنا بلإبحار في دماغك عن طريق بلوجك
بستمتع وبستفيد

الخيط الرفيع said...

كلام للمستكنيس

أي أأأي أي انا اتخبط من الكلام جدا

بس حسيته قوي لاني مجربه مراحل من دي كتير
ودي من اجمل الحاجات اللي ممكن تحصل للبني ادمين في حياتهم انهم يتعلموا
دروس بألم ويحصدوا منها أكبر استفادة
دا بالنسبه للاحساس اللي كنت غرقان فيه من ست شهور
اللي لم تذكر له سبب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و
اللي مش عارفةكمان بيكون حلو لما تناقشوا مع الناس ولا لما تحطه جواك وتكون زي مركب كميائي بيزيد له عنصر او ينقص منه عنصر فيطلعلك شخص جديد

وأظنه حصل معاك انه طلعلك شخص جديد

اللي مخليني مبسوطه
انك حد أقوي وأكثر ثقة في نفسة وأكثر ايمان بإمكانياته
اللي بردوا لو ما قدرهاش مش هيلاقي اللي يعبرها ويقدرها....سوري انا بكلمك بقلب الاخت الكبيرة اللي بتتمني تقول كلمه تنور اي حاجة في أي حته

المهم
انا اتعلمت من حد ما في حياتي من 2005 درس وأحب أقولك حاجة عنه هو شخص عنده إيمان بما هو ليس موجود وهمه عاليه للعمل بجد علي وجوده
والدنيا مضلمه جد والراجل مصر
اصرار مخلي ناس كتير تصدق وتساعد بوقت ومجهود وتضحيات ولسه موصلش لكن حلمه بيكبر ادام عنيه
ربنا يكرمة
وهيحصل

صدقك قوي واشتغل علي نفسك قبل ما تشتغل علي أي حاجة أو أي حد
خليها مسأله مبدأ زي ما قولت أكون كما أحب أن أكون برغم كل ما في الكون

هيحصل هيحصل

التجربه اي ما كانت شئ تفتخر انه بيحصلك والافتخار الاكبر انك مرن معاها
ربنا يكرمك ويحفظك وييسر لك كل ما تحبه ويرضي به عليك الله
ابقي طمني علي اخبارك دائما

حبة حاجات (ايمان) said...

بوستك جميل رغم انه بسيط
وحشتينى اوى وسامحينى على الغياب بس والله غصب ان عنى ظروف كدا مرت بيا

عموما انا مستنيه تزروينى وتشوفى الجديد ومستنيه رايك على احر من الجمر
تحياتى

الخيط الرفيع said...

ايمان حبيبتي انا زرتك ونورت بلوجك من يومين
بس ما عرفتش اسمع حاجة
بلييييييييييز فهميني ازاي نشاركك في الموضوع
ربنا ييسر لكي أمرك ويكون المانع خير
انا عرفه ان ظروف مصر والمصريين
كل يوم في حال
بس خلي بالك من نفسك
وربنا يحسن ظروفك
وزي ما اتفقنا قبل كدا
وداني وقلبي تحت أمر سيادتك
يا اميرتي الصغيرة

ولــــــــــو said...

عجبني جدا تفسيرك للنوع التالت برغم اختلافي معاكي في التفسير ده
عادي عاجبني اه اوافقه لا
ساعات فيه ناس فعلا تستاهل انها تتغرق مديح على حسب تعبيرك وغالبا الناس دي اللي مش بيكونوا حاسين بقيمتهم الحقيقيه فلو حد عادي انتي بتمدحي فيه تصرف معين فبيكون ده مقبول بالنسبه ليكي وبالنسبه ليه لكن لو كان مش حاسس بقيمه اللي عمله فانتي بتفضلي تزيدي من تقديرك ده علشان هو مش قادر يستوعب انه يستاهل فانتي تقومي مزودة ف التقدير ده يمكن يقدر يستوعب وتفضلي تزيدي وهو مش قادر يقبل انه فعلا يستاهل ده
نش عارف قدرت اوصلك اللي اقصده ولا لأ
بس ف النهاية البوست حلو جدا وطريقة احساسك بالعلاقات دي وتعبيرك عنها عالي جدا

تحياتي بجد

Anonymous said...

ازيك يارب تكوني بخير متأسفة قوي على التأخير عليكي الفترة الي فاتت دي بس كانت الظروف اقوى مني كتير بس الحمد لله رجعت اهو وكنتي من أول الناس الي سالت عليهم

الخيط الرفيع said...

تعليق ممكن
وشوية تركيز يا ممكن لو تسمح
هههههههههههههه
ولا براحتك احنا تحت أمر سيادتكم

واضح انى لغبط التعليقات
البوست ده علقته على بوست مش قادر اتكلم
والتعليق التانى جه هنا

معلش ملحوقه
شوفى ياستى
انا شخص بفضل التللت علاقات

بفضل علاقه الاخذ والتى يصب فيها الود عليا صبا اكنى حمام سباحه فاضى
واحب اكون ممتن لمن فعل هذا احيانا
كمان احب ان تكون هناك علاقه متوازنه احيانا بينى وبين غيرى
ونتبادل الحب والود بالتساوى
واحيان اخر افضل ان اكون انا اليد العليا
واكون انا من يعضى
ليس انتظارا للثناء ولكن انتظارا للاجر من الله
ايوة انا بحتاج التلاته احيانا فامنا شخص متقلب جدا
احب العلاقه الاولى من امى
ومن اهلى
واحب العلاقه الثانيه من الاصدقاء وزملاء العمل
واحب العلاقه الثالثه تكون هى خلفيه كل العلاقات
والتى اقوم برسم العلقات الاخرى عليها

البوست رائع

تحياتى

الخيط الرفيع said...

ولو
اهلا ومرحبا بيك
انا أقصد في النقطة دي ان الناس بتحب تاخد مش الموضوع في كتر الشكر
لا الموضوع ان الناس بتحبك تصب عليهم فيقعدة يشكروا وبتبسطوا
ويستهلكوا الشخص النوع الثالث
وأقل واجب لية انه يشكر
بس اللي أقصدة الناس دي مش كل ما تحتاجة جوابات شكر

الخيط الرفيع said...

قلوب حائرة الفكرة انا قلقت عليكي ربنا يحميكي ويارب يكون خير
اللي منعك عننا تكون ظروف مفرحة وجميلة ومش التانية
حقيقي وحشني وجودك فينه تعليقك علي الكلام بكلام
بنتظرة

يسلملي سؤالك يا قمري
سأل عليكي الخير والهنا والسعادة وعرفوا يوصلولك

سابرينا said...

تحليل صحيح للعلأقات الانسانيه
لكن الناس تختلف باختلأف طبيعتها....فتختلف معها علأقاتها
فلأنستطيع تطبيق تحليل منطقي عليها!

الخيط الرفيع said...

سابرينا

معاكي قوي اننا مش هنقدر نتبق قاعدة
ودا علميا وسيكولو جيا
مفيش قاعدة للعلاقات
بس بقلكم ان الثلاثة مستويات خبطوني في فترة ورا بعضة
فحبت اسجلهالكم
تقدري تعتبريع سابرينتي
مقدمة لفروض بحث
هههههههههههههه
او اي شخبطة في 11 يناير
نورتيني دي اول مرة
يارب يكون البلوج عجبك