Thursday, March 15, 2007

الخيط الرفيع

علمتني الحيرة

ألا أحتار وألا ابني مدن بلا أسوار وأن أعشق البناء ولو للفناء
وأن أختار وان لم يكن هناك مجال للاختيار

علمتني دموعي

ألا أطلق لها العنان وألا استسلم لأبواق النكد والانهيار وأن أحبس تلك الدموع مع الهموم ولا مانع أن اسمح لها بالنزول حينما تحكم الظروف أنيابها القاسية علي

تعلمت من اليأس
أنه وهم ووحش كبير يعرف جيدا كيف يصل إليك ويجيد استخدام أدواته لكنه وهو ألد الأعداء ضعيف جبان سرعان ما يزول حينما يقترب منه شعاع الأمل لأنه يخشاه يعلم انه قاتل جرئ مغوار شديد الفتك بالنسج العنكبوتي لوهم اليأس

علمتني لوعة خوفي

ألا أخاف وأن لا شئ يستحق الخوف إلا الله وكل مقدمات وأسباب الخوف أحاسيس كاذبة تقهرها قوة الثقة بالله وكلما زاد الخوف من الله ذاب الخوف من غيره وهذا للثقة التي تتولد من معرفة الله

التشبث بالحياة معني لا عجب أن يعرفه السعداء
ولكن العجب كل العجب أن يعيش به التعساء

الاستقرار النفسي ضيف قليل الزيارة عند العاطفين
دائم الإقامة عند العقلانيين

البشر عبارة عن كومه من التناقضات العجيبة الغريبة المريبة فكن علي حذر دائم من الحبيب والصديق قبل الغريب لأنه أعلم بنقاط ضعفك وقوتك

الطموح أرق بالليل وجد بالنهار وأول شرارة له تكمن في أحلام اليقظة الغير مقيدة

الحياة تستحق منا العناء وتنتظر منا المغامرة وتهدي إلينا العبر وتسبح بنا إلي شواطئ النسيان

عندما أغضب أحدهم بقصد أو بدون قصد فيغضب

ويترجم هذا الغضب بشكل مزعج أتذكرك فتدمع عيني خجلا من حلمك علي مخلوقتك الضعيفة



وعلمت أخ لي الحياة فقال

علمتني الحياة أن أضحك وأنا في قمة عذاباتي لكي لا ينهار من حولي إن أنا سقط


علمتني الحياة ألا أترك مجالا للدموع طالما مازلت أحيا وقادر على التغيير

9 comments:

3ashe2elro7 said...

الامان عندى انى ابقى وسط ناس بحبهم و يحبونى مش علشان مصلحه انما لوجه الله
لما بتبقى وسط عيلتك فانت فى امان

ثورة said...

بعد ما قريت بوست زنابق كنت ناوية أطلع أجري وأسيب الجهاز بس لما عديت عليكي مقدرتش ... خصوصا إني هبقى أول حد يرد
هيييييييييييييييييييييييييييه
نحن ننفرد
أنا الأولــــــــــــــــــــــــــــــــى
هههههههههههههههه ندخل في الجد بقى


علمتني الحيرة
ألا أحتار وألا ابني مدن بلا أسوار وأن أعشق البناء ولو للفناء
وأن أختار وإن لم يكن هناك مجال للاختيار
------------------------------------
مصير أي إنسان هو مجموعة من القرارت
ويمكن بفضل كتير إني آخد أنا القرارت وأبقى مسئولة عن المصير دا سواء حلو أو وحش
عما غيري ياخده ويبقى نجاحي أو فشلي منسوب ليه
وحياتي كلها كانت عبارة عن تجربة ملكه هو
***





علمتني دموعي
ألا أطلق لها العنان وألا استسلم لأبواق النكد والانهيار وأن أحبس تلك الدموع مع الهموم ولا مانع أن اسمح لها بالنزول حينما تحكم الظروف أنيابها القاسية علي
----------------------
كان رأيي في الموضوع دا إن مش من الصح إني أكبت الدموع
وبرضو ما أتماداش في حالات الحزن والكآبة
وبرضو ما بقاش خــــــــــــــــواف .. و مخجلش من دموعي عشان الدموع مش ضعف ولا عيب
ها ؟
(بطلع لساني)
******




تعلمت من اليأس
أنه وهم ووحش كبير يعرف جيدا كيف يصل إليك ويجيد استخدام أدواته لكنه وهو ألد الأعداء ضعيف جبان سرعان ما يزول حينما يقترب منه شعاع الأمل لأنه يخشاه يعلم انه قاتل جرئ مغوار شديد الفتك بالنسج العنكبوتي لوهم اليأس
--------------------------------
صح الصح
يمكن الغلط أسهل من الصح بس الصح أقوى من الغلط
والأمل وإن كان الاحتفاظ بيه شيئ صعب لكن اليأس ضعيف جدا قدامه
***




علمتني لوعة خوفي
ألا أخاف وأن لا شئ يستحق الخوف إلا الله وكل مقدمات وأسباب الخوف أحاسيس كاذبة تقهرها قوة الثقة بالله وكلما زاد الخوف من الله ذاب الخوف من غيره وهذا للثقة التي تتولد من معرفة الله
-----------------
لا أحد يستحق الخوف منه إلا الله ... شيلي شيئ دي
معنى عظيم جدا ياريت الكل يتعلمه
***





التشبث بالحياة معني لا عجب أن يعرفه السعداء
ولكن العجب كل العجب أن يعيش به التعساء
--------------------
! و احنا شفنا أسر التعساء دول رؤيا العين
***





الاستقرار النفسي ضيف قليل الزيارة عند العاطفيين
دائم الإقامة عند العقلانيين
------------------
أهدي هذه المقولة لمنوستي الرقيقة العاطفية .. وإن كنت لا أنكر عقلها وذكائها لكن هي محتاجه تحكم عقلها أكتر من كده

أما روفي
فأحب أضيف حاجه صغنونه
لو عشت بقلبي لوحده عمري ما هيرتاحلي بال
ولو عشت بعقلي لوحده عمري ما هحس بالسعادة
****




البشر عبارة عن كومه من التناقضات العجيبة الغريبة المريبة فكن علي حذر دائم من الحبيب والصديق قبل الغريب لأنه أعلم بنقاط ضعفك وقوتك
-----------------
انتى كده واحده خايفه من كل اللى حواليكي بسبب سلبياتهم
بس اللى حواليكي فيهم إيجابيات كتير برضو ومينفعش أعيش حياتي خايف من الناس
***




الطموح أرق بالليل وجد بالنهار وأول شرارة له تكمن في أحلام اليقظة الغير مقيدة

الحياة تستحق منا العناء وتنتظر منا المغامرة وتهدي إلينا العبر وتسبح بنا إلي شواطئ النسيان
--------------------
الحكمتين دول في حد ذاتهم سعادة حقيقية
***




عندما أغضب أحدهم بقصد أو بدون قصد فيغضب
ويترجم هذا الغضب بشكل مزعج أتذكرك فتدمع عيني خجلا من حلمك علي مخلوقتك الضعيفة
------------------
اللــــــــــــــــــــــــه
دي بجد رائعه جدا جدا مش عارفه أوصف مدى إعجابي بيها
ممكن حد يفهمها من ناحية غلط وهي إنك عايشه دور الضحية اللى الناس بتبهدلها وبتشتكي لربنا
بس المعنى الحقيقي هنا إنك بتستشعري الفرق العظيم بين حلم ربنا على مخاليقه وحلم مخاليقه على بعض

بجد رائعه رائعه رائعه وقمة في الروعة
****




كان فيه مقوله عن الأمان مش عندي شجاعه أكتبها بس نفسي تقولو لي ايه معني الامان عندكم
----------------------------
الأمان عندي هو إني مخسرش نفسي
وبكسبها لما أكون ما اتنازلتش عن المبادئ والقيم ومخالفتش ربنا

وسبب عدم إحساسي بالأمان الفترة اللى فاتت من حياتي إني كنت بخاف من نفسي تخذلني أو أخذلها وما أكونش عند حسن ظنها فيا
لأن كان بيحصل غصب عني إني أتصرف كإني حد غيري وصفاته ملهاش علاقة بحقيقة هدى
يمكن مكنش بيعمل مصايب يعني عشان محدش يفهم غلط
بس برضو مكنش بيعمل أي حاجه تانيه

يعني الأمان عندي هو السلام النفسي حتى لو مكنش فيه سلام أسري أو استقرار وظيفي أو حتى لو مكنش فيه سلام بدني
لأن حياتنا كلنا أكيد بيحصل فيها أشياء من هذا النوع
المهم انك تكون ماشي صح و ربنا معاك يعني متوكل وساعتاه ربنا هينجيك



..............ز
انا بدأت الرد ومكنش فيه حد رادد
بس على رأي ميناس
الرخامه دي أصلها طبع

WhItE HeArT said...

انا عاوز اقول ان الكلام ده احسن كلام شفته من ساعت ماعرفت ايه هيه البلوجات

كائن نورانى said...

روفى

بجد الاسم جامد اوى

بس على فكرة انا ببصله من وجهة نظر اخرى الخيط الرفيع بيبقى رقيق ومحتاج تعامل خاص

لان ممكن من اقل حركة يتقطع وساعتها صعب نعدله


بس انا اعترض ان فى خط رفيع بين الجنة والنار

ولكن بين الفردوس وباقى درجات الجنة

وهنا بقى لازم كفة الفردوس ترجح

اما بقى البوست دا انتى عارفه من يوم ما كتبتيه وانا مخبياه منك فى درج الكوميدينو وانا رومى كل شوية ناخده نقراه واقولها شفتى اختك كاتبه ايه؟


ان اعشق البناء ولو للفناء

ما انا بعشق البناء بقى

علمتنى دموعى

دى بقى لازم طبعن اسمح لها بالنزول وقت اما انا اعوز لان نزولها افضل كتير اوى من كتمها

لانها فى غالب الوقت بتكون اريح

اما بقى علمتنى لوعة الخوف دى ملهاش حل بجد يتشل الكلام

التشبث بالحياة ازاى عايش بيه التعساء دى بتعيطنى

وحتة الاستقرار النفسى دى اوافق عليها مية فى المية بس بجد لما بيزورنا بيبقى احلى ضيف مر او هيمر علينا

وكمان الطموح دى جميلة اوى والاجمل منه تحقيق الطموح دا

الحياة تهدى الينا العبر بجد جميلة اوى

بس ياريت احنا بناخد بالنا على طول من العبر دى

والحتة الاخيرة بتاعت حلمك على عبيدك تحسى فيها برقة وعظمة ربنا بجد الحمدلله اننا عبيده

اسفه انى اتاخرت فى الرد عليكى بس انتى عارفه البوست دا بيعمل لى دماغ ازاى

يلا سلاموتو

sakayar said...

علمتني الحياة أن أضحك وأنا في قمة عذاباتي لكي لا ينهار من حولي إن أنا سقطت
علمتني الحياة ألا أترك مجالا للدموع طالما مازلت أحيا وقادر على التغيير
علمتني الحياة .. لما أقرأ بوست وخلفيته مزغللة ماعدتش أقرا أي حاجة تاني.. لإني هكون من غير نظر

الخيط الرفيع said...

مدح جامع مانع بجد يا عين شمس

بس كتير قوي وعلي العموم شكرن
بجد تسلم

الخيط الرفيع said...

عاشق الروح

اتعلمت كمان ان كل حاجه نسبيه
وسقف الامان اليبحلم بيه
اهلي معرفوش يوفروه
ولا علتي كلها بدليل اليحصل لينا كلنا
ايام المرحومه
محدش عرف يأمن حلمنا ببكرة
ولا ايه

الامان في الجنه وبس
سواء جنة الارض
في معية الله

أو جنة السماء

او الفردوس الأعلي ربنا يوعدنا

الخيط الرفيع said...

زوزيا
مين قال اني أقصد خيط رفيع مش متين
وهرد عليكي في بوست اعرفك أقصد ايه

مخبياه منك فى درج الكوميدينو وانا رومى كل شوية ناخده نقراه واقولها شفتى اختك كاتبه ايه؟

الكلام دا اعتراف والاعتراف سيد الادله واليأخذ بوست يأخذ دهب وفضة ولا ايه

الخيط الرفيع said...

دودي


انا بتعجبني الدماغ دي