Wednesday, April 11, 2007

لكم أشتاق لهذا اليوم




لكم أشتاق لهذا اليوم تري متي أستقر

اشتاق لهذه الساعة
شوق الغريب لثرى وطنه

ما أتصبر به هو أن كل ساعة تمر تقربني من هذا اليوم ساعة

واهٍ لو تقربني عام

اشتاق لتراب اليوم ودموعه ولحظات الوداع فيه وملابس بيضاء بلا أكمام أزف فيها لمنى أيامى

وهذا ليس هروب أو يأس

و لكنني ما عدت احتمل صعوبة الحياة

فعشقت أخر فصل بها ولكم طال انتظاري له

اهٍٍ لو أن للآخرة تذاكر ما ترددت في تسديد ثمنها

واه بكل ما أوتيت من قوة منى فانا سبب شقائي لأني انظر وأريد لي وللبلد وللعالم

سئمت العيش وسط ذئاب بشريه لكل منهم منطقه وفلسفته في وحشيته

لا أريد كثيرا مما يحدث كيف لي وأنا لا أستطيع أن أساعد نفسي أن احلم لمظلوم بحقه

أ لي الحق في الحياة بزمن يهدى فيه الإنسان لأخيه الإنسان صنوف وألوان العذاب مع سبق الإصرار أو

بعفويه

كم أتألم وكم أتقطع وحدي ولا يشعر بي احد يا الله

اشتقت لما عندك فأسرع بموكبي إليك

فقد فقدت كل أسلحة الاستمرار

واستولى الواقع المر على عودي الأخضر

فاصفر و أصبح هشيما يخشى عليه من الرياح

11 comments:

sakayar said...

أولا أشكرك جدا على تغيير الخلفية ووضع الخلفية الهادية دي ... بجد شكرن جدا
ثانيا... مفيش حد فينا ما بيشوفش الحياة صعبة ... قال تعالى " إنك كادح إلى ربمك كدحا فملاقيه" يعني الحياة كلها كدح لحد ما نوصل لربنا ... أنا أكيد مش هقول لحضرتك ... أنا بس بذكرك بده ... لو كان للآخرة تذاكر لما ذهبت وأنفقت مالي في هذه التذكرة وأنا أعلم أن الله إن شاء اختارني كما يحب
كل اللي أقدر أعمله فـ الدنيا لازم أعمله علشان لما أقابل ربنا أقابله بقلب سليم ونفس مطمئنة
طالما ربنا راضي باللي بيحصللي يبقى لازم أرضى بيه وأبدأ إما أصحح فيه أو أتخطاه إن كان ابتلاء
وأخيرا " اللهم أحيني ما دامت الحياة زيادة لي في كل خير ... وتوفني إن كان في الموت راحة لي من كل شر" تقبلي تحياتي

الخيط الرفيع said...

عفون
الكلام دا انا كتبته من سنه بس قولت ابعته عشان عيزة اسأل الناس سؤال؟؟؟؟


ليه بنزعل قوي؟؟؟؟ ما دمنا عرفين كل الكلام الحضرتك قولته وممكن نكون بنقوله لنفسنا ساعتها


لكن في عز الأزمات بنتعب قوي ليه ؟؟؟

وازاي نتحكم في أعصابنا ونفسيتنا تفضل
لفوق مهما حصل؟؟؟؟

بجد شغلني ان اعملي سناريو ناجح لتخطي أزماتي؟؟؟؟؟؟


اي مساعدة
حسنه قليله تمنع بلاوي كتيرة

Menas said...

روفى
بجد كلام صعب اوى
واوقات كتير انا بفكر بطرقتك دى
وباول لربنا لو اضمن بس انى عملت حاجه تخليه راضى عنى
خلاص خدى لانى معدش قدره استحمل
بس
برجع اقول لنفسى
لا انا ربنا خلقنى عشان اعمل حاجه معينه
واكون حق خليفه ليه على الارض
وده اللى هفضل اعمله لحد اخر يوم فعمرى
مدام ربنا اختارنى اعمل حاجه
لازم افضل احول لحد ما يفتكرنى هو
مش اقوله يارب تعبت كفايه
هى الجنة بالساهل ولا ايه؟؟ظظ

ثورة said...

ليه بنزعل قوي؟؟؟؟ ما دمنا عرفين كل الكلام الحضرتك قولته وممكن نكون بنقوله لنفسنا ساعتها


لكن في عز الأزمات بنتعب قوي ليه ؟؟؟

وازاي نتحكم في أعصابنا ونفسيتنا تفضل
لفوق مهما حصل؟؟؟؟


---------------------------------

القوي الصلب العنيد
هو اللى مبيستسلمش لتعبه وخوفه وكسرته
مش اللى مبيكسرش ومبيخفش

مفيش وصفة لعدم الحزن حتى لو كانت المشكلة اللى حصلتلي مش جديده
برضو بتسيب فيها شحنة وأثر
بس كله بيعدي



---------------------
بجد شغلني ان اعملي سناريو ناجح لتخطي أزماتي؟؟؟؟؟؟


اكتبيهولنا خلينا نستفيد

أنا صخصيا في أزماتي بشوف إن الصح مستسلمش مهما جري
حتى لو تعبت ووقعت خالص ومعدتش قادرة أقول لأه
ببقى من جوه بقولها ومستنيه أول فرضه عشان أقوم تاني

يمكن هي مسألة مبدأ
مش هرضى بالدون مهما حصل
حتى لو مقدرتش أحقق أحلامي غصبا عني
عمري ما هبطل المحاولة بمزاجي

الخيط الرفيع said...

شكرن يا سكايار علي البعد الديني اليحضرتك طرحته اكيد بنحتاج نذكر بعض طبعا



شكرا مينس علي تجربتك مع الاحساس السلبي دا وأكيد كلنا بنمر بنفس التجارب


شكرن دودي علي روح الاصرار في عمري ما هبطل المحاوله بس اكيد في وصفه لتهذيب الغضب وتأديب الحزن

WhItE HeArT said...

كلامك في نبرة حزن على فكره
نبره ال نبره ال ده كله حزن يابنتي
وبعدين فيهاايه لو كانت الحياة صعبه شوية مش مستاهله كل الكلام الصعب ده
وعلى فكره انا مش عاجبني البوست ده وبقول رأيي بكل صراحه لإني مبحبش اجامل حد
لإني بكره وبكره جدا كمان اي كلام في هروب من الحياة وبحب الصمود والانسان القوي اللي جواه عزيمه يصمد قدام اي حاجة

بس الحسنة اللي في البوست ده طريقة الكلام واختيار الجمل والتناسق جميل برضه

معلش يارفيده انا اسف بس بجد بقول رأيي

كائن نورانى said...

ايه دا يا روفى حرام عليكى بجد

كلامك صعب

اينعم الحياة صعبة وفيها كل العبر بس يعنى انتى شايفه حد مستريح فى الحياة

وبعدين فين جبروت امرأة

ولا ال امرأة اتهدت ما اظنش

الحتة بتاعت اشتاق لتراب ودموع ولحظات وداع

بجد تبكى وخاصتن بعد المنظر اللى شفناه النهارده

وبعدين بينى وبينك يعنى انت تقدرى تقابلى ربنا دلوقتى

اظن ان لسا ادامك حجات كتيرة لازم تعمليها عشان اليوم دا

واظن كمان انتى قاردة على انك تعملى حجات كتير وكتير اوى

اما الذئاب البشرية عادى يا روفى لازم نتبهدل ونستحمل لان دول عبيده

وعشان بتحبيه لازم تحاولى مع عبيده


وبعدين ايه انا سبب شقائى دى

انتى ناسية اراهيم الفقى لما كان بيقول خليك افضل حاجه فى حياتك وحياة اللى حواليك

وكونك تريدى لكى وللعالم وللبلد دا يابنتى شرف انتى من العظماء


ايوة لكى الحق تعيشى مادمتى مش من الناس اللى بيهدو لبععض اصناف العذاب

بل بالعكس

كلنا طبعن مشتاقين لربنا ولكن لازم نروح له وهو راضى عننا وفرحان ولا ايه رايك؟؟؟؟


ومتنسيش انك كنتى انتى ديمن اللى بتزقى فينا والامل وكل الكلام الحلو

سيبك انك كنتى بتضحكى علينا

بطلع لسانى

وعودك الحمدلله لسا اخضر زى ماهو وبعدين يا ستى لو كان اصبح ولا اصبح هشيما

ليكى عليا شوية ميه وحبة حنية

وهيخضر ويزرع كمان يا فوفو

مجـلة جــوا نـا said...

مش عارف يمكن كنت خدت قرار
معدش هتكلم في رؤى ولا فلسلفات
ولا طرق عيشة ولا منين يودي على فين
لأني خايف يضيع عمري بفكر أعمل ايه؟
وألاقيني لسه معملتوش
وتطلع جيم أوفر ومعيش محاولة تانية
بس ربنا معاكي بدعيلك
خشي شوفي وقولي رأيك

الخيط الرفيع said...

اهلا بيك يا عين شمس

طريقة الكلام واختيار الجمل والتناسق جميل

بما إن دا رأيك

يبقي بتناقض نفسك ليه وتقول علي البوست وحش

وانا زيك بكرة الضعف لكن من الضعف اني اما أضعف أهرب من ضعفي

والقوة اني اعترف وابحث عن حل

وبعدين اخويا الصوغيور واستحمله يعني مفيش بينا أسف

وانا بقي ال أسفه عن نهضة مصر

فاكر.........هههههههههههههههه

شد حيلك ربنا معاك

الخيط الرفيع said...

زوزتي منوره

انا جبروت امرأة
اوك بس حسابك تقل ودقت طبول الحرب

وبعدين بضحك عليكم وبطلعيلي لسانك وكدا
اوك

وأنا بكره فوفو دي ......ماشي

علي العموم ربنا يخليكي ليا
ودائما وقفين جمب بعض نشجع وندفع للامام
مع ان دا واجب عليا
بجد شكرن

الخيط الرفيع said...

أنت تاخد قرارات براحتك

لكن سحر الكلام وبلاغته زحلق قرارتك علي جمب

وطبعا ما هو مش اي حد بيكتب

بعدين ايه لفظ خشي دا مش قولنا اخواتك بيقلدوك...هو مفيش فيده

عرفه انك بتدعيلي من غير ما أطلب فما بالي لو طلبت

مشكور ومجبور ومنصور عن قريب

وأطمئن أنا بجد كويسه
بدليل طوله اللسان