Friday, April 27, 2007

إحساس صامت



كثيرا ما يطاردني شعور مليء بالكلمات والأحاسيس والتعبيرات
ولكنه يكون حبيس صدري حوار صامت معي أو مع غيري
ولا يعلم به إلا الله و أنا
لعل سبب كتمان هذا الشعور يكون ترفع بعلاقتي مع فلان عن علاقتي به
ومن الممكن أن يكون الشعور هذا شعور فقدي لشئ ما لا يمكن أن أطلبه بلساني لأنه نتاج طبيعي لهذه العلاقة و وليد لأحدي زواياها
ولسوء أو لحسن الحظ لست أدري
يبخل صاحب البذل بهذا البذل ومن الممكن أن يكون علي غير دراية وعلم بما يدور بخلدك

أو تكون نسبيه العلاقة هي السبب
فلعل النسب متفاوتة في طبيعة وجهة نظر كل منا لعلاقته بالأخر

إحساس صامت ملئ بالكلمات المبكيات
للدنيا والناس
مفعم هذا الإحساس بالأسى
تري لماذا؟

ما أحببت أن أقوله لي

لا مجال للأسى في دنيا الناس

لم يعد هناك متسع من الوقت أو الأعصاب عندهم حبيبتي

لمثل هذا النوع من العلاقات


أحيانا أشعر بالفقد وأحيانا أشعر بالإشباع
هكذا الدنيا وهؤلاء الناس
ولو صارت علي وتيرة واحدة لكان الملل
و الألفه بينك وبين النعمة تمحي الإحساس بها

ولعل من الجميل أن يقل طموحك في دنيا الناس مع الناس

لا تحللي حبيبتي كل كلمه وكل نظرة وكل سؤال وكل مدح وكل ذم

وكل قلة اهتمام أو زيادة سؤال وكل ألم وكل جرح وبخاصة أن

كان لا يدري انه فاعل

لعله رقيق الشعور ندي الإحساس لا يرضي أن يكون بنظرك مشرط جراح

فعذر لا يدري أن كل همسه محسوبة له أو عذرا عليه
ما أجمل تسطيح العلاقات حينما توشك علي الانهيار بسبب غباء أحد الطرفين وما أبدع تعميقها حينما يزدهر البناء

22 comments:

Halawa said...

بما اني الانسان البيئة
زي مابتسميني

هقولك يسلم فووووومك
أيون حبة حبة على من أحب

ثورة said...

جميل أكون حساس قوي ناحية أصدقائي وأحبابي ده دليل على مدى حبى ليهم

والأجمل إني أستفيد من ده ف تعميق علاقتي بيهم

زي ماحنا متفقين على طول إن القلب والعقل الاتنين ضروريين

الخيط الرفيع said...

لا والله عمري ما أقول عليك بيئه اخص عليك
دا انت
من الأشخاص القليله اللي عندهم مفردات خاصة تمتعك وانت بتتكلم معهم

زي مثلا

حدوته
ليله
سبوبه
امي
ستي


وكفايه عشان بجد أنا بحب الأختصار

وكفايه تون الصوتك
مذيع يا اخواتي


بعدين شكرا

وايه فمك دي

هههههههههه
نورتني يا يويو
وفرق بين التهريج والهزار

وانا كل كلامي معاك هزار

أصلا

اوعي يا دك تكون بتأخده بجد

الخيط الرفيع said...

عودن أحمد يا دودي

ايه دا معقوله انتي قعدة لحد دلوقتي

ها بس عجبك الكلام

أكيد فهماني
يا ورد زماني

حلوة متفقين علي طول دي


بس مش فيها فشر حبتين

يلا هكلمك ناو

WhItE HeArT said...

حوار صامت واحساس صامت

الوصفين دول حلوين قوي لموضوع زي ده بس المشكلة ان الموضوع اللي بتتكلمي فيه أكبر من مجرد بلوجاية موضوع الاحساس ده لكن ماشاء الله انتي قدرتي تختصري 3 تربعه في بوست واحد مش عارف هوه انتم في الصحافه بيعلموكم كده انا من اول ماقريت لك اول بوست وانا ملاحظ الموضوع ده وموضوع اختيارك الجميل للكلمات ده شيء جميل قوي اما عن الاحساس والعلاقات فده موضوع شرحه يطووووول وانا الليلة مشغول :)
بس بجد البوست ده حلو قوي

kingmody said...

جميل اوي اوي عاجبني جدا بجد البوست ده
احلى حاجة فيه واقعيتو بجد
وعلى راي الكائن النوراني
تسلم هيك ايادي !!!!!؟
وعلى راي محمد
الموضوع شرحو يطول وانا اليلة عندي امتحان :)

قصاقيص said...

إحساس صامت لكن خلاق ومبدع وبارع
::::::::::::ك
التساؤلات والاجوبة تشد
وطريقة عرضك الغامضة مشوقه اوي اوي
تحياتي علي هذا الاحساس الراقي

كائن نورانى said...

بجد يا روفى انتى قلتى اللى الواحد عاوز يقوله

احساس صامت

لانه راقى

صامت

فى حجات كدا تفقد معناها اذا الواحد اتكلم عنها

وتقل قيمتها

منها المشاعر دى

الاحساس بيها اهم من الكلام عنها الا اذا كان فى شعر او اغنية ووهكذا


بجد تسلم ايدك يا فوفو
بطلع لسانى

ربنا يخليكى وتبدعى

سلاموتو

ثورة said...

لا ياختشي مفيهاش فشر

احنا متفقين على طول على استخدام العقل والقلب الاتنين

مش متفقين على طول الخط
صحصح يا مفعوص شكلك مشربتش القهوة بتاعة الصباح

بطلع لساااااااااني

الخيط الرفيع said...

اهلا بعين شمس عندنا

شكرا علي كلامك وهما في الصحافه بيعلمونا حاجات تانيه خالص
ومش وقتها

يا هلا بالاسكندريه

شكرا
وبعد الإمتحان بتاعك نتكلم في الموضوع الطويل دا

الخيط الرفيع said...

يا اهلا بصاحبه القصاقيص التحفه
اهلا منوررة
شكرا
بس هو الاحساس أصلا اللي غامض
لان مواضيع العلاقات الانسانيه موضوع
مركب جدا




ياااااااااااااااأهلا بيكي يا نورانيه


حلو راقي دي انا بعشق حرف القاف


علشان بيغيظك

وتسلمي وبلاش فوفو ودخلي لسانك يا ماما

sakayar said...

ربنا يحميكي ويباركلك فيهم ... اصحابك

dew_bright said...

صامت صامت ... بس يعيش

الوردة السوداء said...

اولا انا معرفش لو كنت ولد ولا بنت
بس اولا انا شدنى اسم المدونة جدا

بال نسبة للبوست انت طرحت افكار كتير واحاسيس كتير
كل واحد منهم عايز موضوع
بس بجد الكلام رائع واكثر من معبر

وتقريبا انا موافقاك فى كل كلمة

Rosa said...

حسيتك بتكتبيلي الكلام دا , بجد كنت محتجاه اوي
تحياتي ليكي و لاحساسك المرهف
واشكرك على التعليق الجميل الي تركتيه بمدونتي
تحياتي

الربان said...

تحياتي

أجمل شيء في الكون أن نعيش إحساسنا...و نتعلم منه...

تحياتي و لك تقديري علي الاسلوب الجميل.

Menas said...

ربنا يخليكي لينا
بس لما احس حاجه
ياريت اتكلم واسال ليه

•«ρяoιd»•™ said...

احاسيس جوانا كلنا

لكن انتي عبرتي عنها بابداع و اقتدار

تحياتي

•«ρяoιd»•™ said...

احاسيس جوانا كلنا

لكن انتي عبرتي عنها بابداع و اقتدار

تحياتي

Anonymous said...

بجد كلام جامد جداااا وبوست جامد قوووى

والكلام ده لازم يستفاد منه لانه بجد مهم وفى نفس الوقت جامد


وانا بشكرك بجد على البوست ده



وعلى رأى حلاوة يسلمك فومــــــــــك

فلاااااااش باك said...

صباح الخيييير يا عم غرزة
بقولك ايه يا عم الحاج انا بقالي شهر بدخل عندك والاقي شجرة فيلم الرعب اللي انت عاملهالنا دي .... غير بقى وربنا يقويك على اللي انت فيه .... خلي بالك فيه نااااس معتمدين على قوتك انهم يرموا حمولهم عليك وانت لازم متبنش ضعيف علشان ميحصلهمش انهيااار
ربنا يقويكم ويعينكم
سكايار بقى ولا روميو ... ولا فلاااش باك أهو كله برتقان

the only thing better than love is freedom said...

bossy ya rofy kol wa7ed montazer men asdekaoh no3 mo3ayan men el mo3amla el khassa we fe 7agat mesh betotlobeha menhom laan lazem homma ye3meloha benafsohom laken homma mesh malayka wala e7na kaman saadeny dah 3an tagreeba