Monday, April 16, 2007

لهو الطفولة البرئ

لهو الطفولة البريء
الخالي من منغصات المستقبل الغميق
يتأرجح أمامنا بين صخب الموج الجريء
وفضاء السماء الغامض
يتقاذف فيه الأولاد بالرمال والماء
ويا ويحي ............ من صوت الضحكات الرنانة لفتاة بسنبلة ذهبية
تضيق عينيها الصغيرتين من واسع ضحكتها
وطيران قصتها ألمسدلة ستائرها علي جبهتها البيضاء
التي لا تقل بياض عن قلبها الذي يمتلئ بحب الحياة
لكم وددت أن أقوم إليها وأقبلها وامسح علي رأسها وأقول لهاعصفورتي الصغيرة الطليقة
أسعدي وافرحي و امرحي
كما أنت اليوم كل يوم
لا تتركي وحوش غابات اليأس
و غيابات الإكتئاب
يصلون إليك
ولا تسمحي لأحد أيا كان أن يعكر صفو حياتك
كوني كالطير في فضاء الحياة
أقبلي عليها
تلذذي بحلوها و اجعليه سندك في تناول مرها
حبيبتي حذار
أن أجد يوما دمعتا علي وجنتك الوردية
لا تسمحي لها بالنزول مهما أشتد الأمر عليكي
كوني كالصقر
قوي الهدف محدد الاتجاه
لا يخشى سكان الأرض
فكلهم منه في رعب عظيم
حبيبتي
أحبي الله
و أحبي رسول الله
وأحبي الخلق كلهم بنور حبك لهم
خففي آلامهم بابتسامتك الرقيقة
ترق لكي صخور قلوبهم
وفي النهاية
لا تجزعي
وأعلمي أن الله
يدير لكي من فوق سبع سماوات الأمر
فقومي بواجبك
ثم نامي قريرة العين العسلية
التي تنظر إلي الآن في اندهاش
ولسان حالك ألحظة وقتها يخاطبني علي استحياء
ويقول........... ماذا تقصدين؟!
وساعتها سأبتسم لكي وأقول
ها هي العوامة
وعلي البحر في عجالة
قبل ما يفوتك قطار الطفولة البريء

12 comments:

WhItE HeArT said...

انا هقول رأيي بعدين لإن رأيي هيطول وفعلا انا الليلة مشغول ومن كتر الحاجات اللي عليا مش برتاح الا كل فين وفين ولو عاوز ارد على البوست الجميل ده هقعد اليوم كله اساسا
فانا هخلي رأيي بعدين لإن الكلام عن الطفوله والبراءه اساسا موال مينتهيش

وارجو انك متفكرنيش تاني بموضوع نهضة مصر علشان مفتكرش الراجل اياه لإني كل مابفتكره ببأه عاوز احرق نفسي اساسا

وبالنسبه لتناقضي مع نفسي نبأه برضه نرد عليه بعدين

سلام

WhItE HeArT said...

اه بالمنسبة نفسي مرة اعرف رأيي في البوستات بتاعتي ابأي عدي علينا
ياسيدتي الصحفيه

الخيط الرفيع said...

هههههههههههههههههههه

حاضر علم وينفذ

kingmody said...

جميل الموضوع ده ومش غريب عن صحفية زي حضرتك :)
بس فيه غلطات مطبعية عاوزة تتعدل زي
" غميق "
" يدير "
بس بجد الموضوع ده عاجبني اوي

الخيط الرفيع said...

سلامو عليكم
اخي الكريم أولا أهلا بيك
ثانيا سلامي لنهي كتير وان شاء الله نشفكم بعد الاختبارات

اما ثالثا
كلمة الغميق...يدير
محاوله متواضعه مني لتطويع اللغة عشان اعرف اسجل احساس جوايا
وصدقني مش غلطه مطبعية عاوزة تتعدل

بس بجد انت شاعر حقيقي وعوزاك تنزل قصيدة
الشتيمه في البنات

عجبني احساسها واستخدامك للألفاظ
بس الأفكار شويه عيزة توازن

وشكرا جزيلن علي ان الموضوع عجبك

وشد حيلك
لازم تثبت نفسك من سنه اولي عشان تتفوق في حياتك العلميه كلها

kingmody said...

حاضر ان شاء الله هحاول اثبت نفسي يا مسهل

وهوصل سلامك نهى يوصل ان شاء الله

اما حكاية القصيدة الي بشتم فيها البنات ليه عشان خاطرك بس هنزلها مع ان افكارها مش عايزة تتوازن ولا حاجة افكارها كلها صحيحة وعلى فكرة ده في ابيات زيادة كمان عن الي محمد وشريف قالوهالك

بكرة ان شاء الله هحطها وهستنى ردك :)

kingmody said...

معلش نسيت بما ان حضرتك صحفية يبقة هتناقش معاكي لو سمحتيلي في نقطة غميق ويدير

اولا يدير ايه الي فيها عشان يعمل احساس جواكي المفروض يدبر بالباء
ازاي يدير لكي من فوق سبع سماوات الامر المفروض يدبر !!!!!؟

غميق انا صراحه اول مره اشوف غمق على وزن فعيل !!!؟؟

معلش بس حضرتك صحفية يعني لغة عربية وانا اسالي شريف ومحمد عني اموت في العربي

الخيط الرفيع said...

انت بتموت في العربي وانا بموت منه

بسبب اليشوفته في الكليه
علي العموم انا أقصد يدير بالياء من الإدارة

وغميق فعلا ممكن تكون مسمعتوش قبل كدا
ولا أنا والله بس خرج مني علي الش الصيف اليفات فمحبيتش أغيره وبخاصه انه ينفع نفتكس في الألفاظ

يعني مدرسة الكتابه الحرة
عشان أنا بموت في الحريه في كل حاجة

kingmody said...

كده تمام فهمتيني

بس في نفس الوقت زعلتيني عشان انا مش بحب مدرسة الشعر او الكتابة الحرة انا بحب مرسة الاحيائية او الديوانية يله على كل حال اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية :)

الخيط الرفيع said...

انا بحبهم كمان وهما دول اول حد تفاعلت مع شعرة

واهو كله فن

بس انت شكلك مهوس بالتراث
انا علي فكرة بحترم اليزيك جدا

وان شاء الله تكون شاعر له مستقبل واعد

كائن نورانى said...

ويا ويحي ............ من صوت الضحكات الرنانة لفتاة بسنبلة ذهبية
تضيق عينيها الصغيرتين من واسع ضحكتها
وطيران قصتها ألمسدلة ستائرها علي جبهتها البيضاء
التي لا تقل بياض عن قلبها الذي يمتلئ بحب الحياة


التشبيه دا رائع بجد

بس يا ويحك ليه؟


بجد احلى وقت هو الفولة

كنا عايشين بندوور ازاى نلعب ونستمتع وبس
مكنش فى اى حاجه تانيو فى دماغك

ولما كان حد يسال انت بتحبى مين

حب ربنا وبعدين الرسول وبعدين ماما وبابا واخواتى

براءة فظيعة
سيبكم اانا مكناش فهمين بنقول ايه؟

ولا بنحبهم ازاى

بس ادينا كنا حفظين كلمتين

ولما كان حد بيسال عاوزة تكونى ايه لما تكبرى

عاوزة اكون دكتورة

هبل

محنا مكناش نعرف البلاوى اللى مع هذا الكلام

بس كان دماغنا رايق

ولا يعكر صفو حياتنا

غير الصحيان البدرى للمدرسة

اللى كنت كتير بمثل انى تعبانه عشان موش عاوزة اروح

والحاجه التانية لما نعمل حاجه غلط او حتى منعملش ونبقى مستنيين العقاب

يـــــــــــــــــاه

بس كانت اجمل ايام

ياريتها تعود وقتها هنعمل حجات كتير اوى

لكن ان مع ان اننا لازم نعيش الطفولة اذا احتجناها ايه المشكلة؟؟

واظن احنا بنعمل كدا كتير وخاصتن بنانيت الفاميلى

بس فعلن بجد زى ما فوفو قالت تلذذى بها ولاتسمحى لحد ايا كان يعكر صفوها


البوست اكتر من رائع

بس انت فوق الفظيع ديمن يا فوفو

تسلمى ويسلم مخك اللى معقدنى

بس لازم صبر اختى قدرى


الرائع طبعن

مقلناش حاجه

وحلوة اوى كونى كالصقر توووووحفه


حبيبتي
أحبي الله
و أحبي رسول الله
وأحبي الخلق كلهم بنور حبك لهم

دى بقى نو كوممممممنت بجد


سلاموتو

الخيط الرفيع said...

كائن نوراني عندنا يامرحبا يامرحبا

شكلك مهوسه بالبوست بتاعي أخجلتم تواضعنا والله بجد
حضرتك اليبتقولي كدا امال الواحد يقول علي كتاباتك ايه
شكرن وسلاموتو